torsdag 25. mars 2010

Typisk vintervekst på Brugmansia

Jeg ser at det er en del som er bekymret for Engletrompetene sine nå utover våren. Deformerte og rare blader, dårlig farge, marmorering m.m. Noen ganger skyldes det selvfølgelig skadedyr som spinnmidd, kvitfly eller lus, men som oftest er slike symptomer ingenting å bekymre seg for. Plantene sturer litt om vinteren og våren når de ikke har optimale vekstforhold. Jeg tok noen bilder i drivhuset i kveld, for å vise symptomer som er på en del av mine planter, som jeg ikke bekymrer meg deg minste for.


Denne planten har stått i kjelleren i vinter. Ca. 8-16 grader og med tilleggslys fra lysrør noen timer hver dag. Jeg vet ikke helt hvorfor bladene blir slik. Andre som har stått ved siden av er ikke slik. Men uansett, ikke noe å bekymre seg for. Som du ser er den nyeste veksten tilnærmet normal.







Blader som virker slappe og krøller seg innover, selv om den ikke er spesielt tørr, er ett annen vintersyndrom. Heller ikke her vet jeg årsaken, men det retter seg utover når planten får mer dagslys og mere normale vekstforhold.









Marmorerte/variegerte blader er også typisk vintervekst. Plantene ser direkte syke ut og jeg har flere ganger saumfart dem for å finne skadedyr, uten å finne noen. Dette skyldes antakelig næringsmangel, men nyveksten blir helt fin når planten får ny jord og gode forhold. Alle disse 3 har stått i kjelleren i vinter og symptomene har garantert å gjøre med forhold som vann, lys, temperatur og gjødsel. Det er nærmest umulig å gi plantene optimale forhold innendørs, så jeg lever greit med at de på slutten av vinteren ser litt skrøpelige ut. Som sagt, alt retter seg bare de kommer ut i hagen om noen uker.



Dette er en Brugmansia Arborea. Frøplante som har stått i drivhuset i vinter. Her er det ingen symptomomer og den er allerede i gang med blomstringen :-) Så langt ser det ut for at plantene som har stått i drivhuset har sunnere nyvekst enn de som har stått i kjelleren og vært i svak vekst i hele vinter. Men det skal sies at jeg også i kjelleren har planter som står med knopper og blomster nå :-) Deilig å kjenne duften av blomstene når jeg kommer inn i planterommet om kvelden.



I drivhuset har det vært nede på -2 i kortere perioder, men det ser ikke ut til at plantene har tatt skade av det. De fleste har vært i dvale gjennom den kaldeste perioden og kommer nå med nye friske skudd fra stammen. En del topper har visnet og noen planter er helt tydelig døde, men jeg mistenker at årsaken er at jeg har vannet litt for mye. Når plantene er i dvale er for mye vann faktisk verre enn for lite, men jeg har en tendens til å gi dem en skvett i ny og ne, uten å gidde løfte jordklumpen ut av potta for å sjekke om den virkelig er så tørr som den ser ut for.



Til helgen skal jeg kaste ut de som er døde, slik at det blir bedre plass til de som står igjen. Jeg mistenker at drivhuset kommer til å se ut som en jungel innen vi kommer så langt at jeg kan få plantene ut. Dette er utsikten fra kaffekroken i kveld. Allerede trangt om saligheta.

5 kommentarer:

  1. Så fint å se at noen av dine trompeter ikke har fått så mange blader. Jeg er litt bekymret for min som bare har bitteknøttsmå blader ytterst på grenene. Men det står til liv, for jeg ser skudd langs hovedstammene også. Er venter spent på når den begynner å ta av, kanskje når det blir litt varmere på planterommet :)

    Håper vi får litt hygeligere vær enn det har vært siste uken fremover, det hadde vært deilig å kunne sitte i solveggen i påsken :)

    SvarSlett
  2. Det er jo tidlig ennå og når de først begynner å vokse går det unna ;-) Ja, litt kaffekos i solveggen i påsken hadde vært godt, men værmeldinga er vel ikke så veldig oppløftende. Er nok mulig det blir kaffepause i drivhuset i steden.

    SvarSlett
  3. Jeg har også bare noen små blader på min foreløpig. Problemet mitt er at i fjor så ble bladene så gule og falt av. Det kom nye, men lurer på hva det kommer av. Må den ha mer gjødsel tro??

    SvarSlett
  4. Det at de mister blader om sommeren er ikke så uvanlig. Jeg har inntrykk av at de særlig feller de store bladene, når de er i ferd med å sette knopper og begynne blomstringen. Det KAN også være spinnmidd, men det regner jeg med du har sjekket. Gjødsel kan nok også være en medvirkende årsak.

    SvarSlett
  5. Ønsker tips hva jeg gjør da jeg tror jeg har fått lus på mine planter. Noe jeg kan spraye på?

    Tulla

    SvarSlett