onsdag 28. april 2010

Alle navnesortene er nå utendørs.

Overveldet av den gode temperaturen i går ettermiddag/kveld og i et anfall av overmot, bar jeg ut de 17 Brugmansiaplantene som har stått i kjelleren i vinter. De er i god vekst og mange av dem har knopper allerede. Regner med at de har godt av å komme seg ut i lys og luft nå, etter en lang vinter. Nå var det meldt gråvær et par dager og dermed en god anledning til å få aklimatisert dem litt. Ingen tegn til blå grader den nærmeste drøye uka heller.

Nå er all gammel jord fjernet og røttene er plantet på nytt i god næringsrik jord/husdyrkompost med tillegg av langtidsgjødsel.

For første gang brukte jeg i år husdyrkompost fra dynga istedenfor å bruke en masse penger på sekker med kukompost. Blir spennende å se hvordan dette tar ivei. Jeg blandet ca. 50/50 jord fra sekk og kompost i trillebåra. Dette la jeg i et godt lag i bunnen av krukkene. Fyllte på med ett lag jord, iblandet gjødselkuler, satte rota oppi og fyllte rundt med ren jord. Det er vanskelig å beregne gjødselgraden i slik husdyrkompost, så nå får jeg bare følge med. Begynner de å henge med hodet har jeg antakelig blandet for sterkt. Alternativt eksploderer veksten og plantene vokser meg over hodet i løpet av sommeren ;-)

Det var en god jobb å få gjort, men jeg kjenner det i ryggen i dag. Hageformen er ikke god etter en lang lat vinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar