fredag 10. juni 2011

Tidlig blomstring i år ser det ut til

25.04.11 hentet vi opp mange av plantene.

Jeg burde visst vært flinkere til å oppdatere med nye innlegg her ser jeg. Intet skrevet siden høsten 2010. Jeg skal forsøke å bli flinkere i år :-)

Vinteren 2010/11 ble tøff. Iskaldt allerede i november og snøen la seg rekordtidlig. Det jeg trodde bare var et kuldeblaff, viste seg å være vinteren, som hadde kommet for å bli. I drivhuset stod de fleste Brugmansiaene og en del Fuchsia og vifteovnene gjorde sitt beste for å holde temperaturen over null grader. Strømmåleren gikk i rasende fart og et stykke ut i desember var bekymringen stor for den kommende strømregninga. Det gikk så langt at jeg faktisk var klar for å skru av strømmen, ofre de største plantene til Kong vinter og bare forsøke å redde de minste opp i kjelleren. Heldigvis har jeg en snill mann, som tilbød meg å låne det aller helligste i uthuset. Han har nemlig laget seg et rom der, hvor varmen står litt på hele vinteren. Løsningen ble dermed å flytte de største plantene inn der, mens de mindre eksemplarene, ble stablet inn i bilen og kjørt opp i kjelleren. Deretter slo jeg av strømmen og fikk nattesøvnen tilbake.

9. mars var temperaturen endelig mer levelig og plantene ble flyttet inn i drivhuset igjen.
Det viste seg imidlertid at en del av de største Engletrompetene nok hadde frosset litt vel mye på beina, mens de stod i drivhuset, første del av vinteren. Murgulvet blir nemlig iskaldt, selv om det står varme på i rommet. Frafallet har vært stort i vinter, men heldigvis har jeg backup-planter av de fleste navnesortene. I tillegg venter jeg nå, hvert øyeblikk, på 6-7 nye navnesorter fra Tyskland.


28.04.11: Her er arbeidet med ompotting godt i gang i våres og uteplassen ble smått om senn igjen fyllt opp av Brugmansia, Canna, Fuchsia, Eucomis og Agapanthus. I år ser det faktisk ut til at blomstringen skal komme i gang noen uker tidligere enn de foregående årene. Jeg finner stadig flere planter som allerede er godt i gang med knoppsettingen, både navnesorter og nye spennende frøplanter, som ikke har blomstret før. B.Arborea har allerede blomstret i mange uker, men disse er gjerne tidlig ute og stopper så med blomstringen på den varmeste tiden av året.

Jeg har i år godt håp om at jeg kan ha ganske mange Brugmansia i blomst til 1000 åpne hager, 14. august. Da er det fritt fram for alle som har lyst til å komme og se på hagen og kanskje handle litt planter. Det er fortsatt noen stiklinger av Brugmansia igjen, selv om det gikk godt unna de ukene jeg hadde nettbutikken åpen i mars/april.

Stiklinger klare for pakking og forsendelse. Det ble mange timer med plantepakking utover våren, men det er bare gøy, når tilbakemeldingen fra kundene, i hovedsak er veldig positive.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar