mandag 6. september 2010

Sent men selvfølgelig godt

Årets sommer har ikke akkurat vært ideell for oss som dyrker Engletrompeter. Våren var lunefull og noen varme aprildager lurte meg til å tro at våren endelig var her for fullt. Plantene ble flyttet ut av kjelleren og satt i nordveggen for aklimatisering. Der stod de en ukes tid, før en ny kuldebølge tok motet fra meg. Plantene ble bært inn i garasjen for et par dager (trodde jeg), men kulda vedvarte og plantene ble stående i mørket i nesten 3 uker, før jeg våget meg på å ta dem ut igjen. Da hadde de mistet de fleste bladene og så direkte triste ut :-( Denne behandlingen satte dem nok flere uker tilbake, sammenlignet med hvis jeg hadde ventet med å ta dem ut fra planterommet til temperaturen var mer stabil. Nå var det heldigvis slutt på kuldegradene, men sommeren lot vente på seg. Bortsett fra noen få dager med deilig varmt vær, har gradestokken knapt vært over 20 grader i sommer. Gjentatte kraftige regn og haglbyger, avløst av kraftig vind, har ført til at plantene har vokst sakte og det har vært svært få blomster i sommer. NÅ derimot, etter en uke med deilig sol og rolig vind, blomstrer det voldsomt på uteplassen :-)

2010-09-06 19-37-22 - IMG_2121

Fra venstre ser vi:

B.Salmon Perfection, B.Herrenhauser Garten, B. Morgensonne, B.Angels Inspiration, B.Super Spot.

B.Angels Fantasy og B.Angels Endless Summer har gjemt seg, men både de og B.SommerZauber blomstrer også, bak Morgensonne :-)

På den andre terrassen er B.Maya i ferd med å åpne de første av mange blomster og Angels Honeymoon står full av fine knopper, som trenger en uke eller 2 til før de åpner seg.

 

 

b_super_spot1

Nærbilde av Super Spot som viser fargeforskjellen på nye og eldre blomster tydelig. De fleste Brugmansia er nærmest gulhvite når de begynner å åpne seg. Fargen kommer mer og mer fram, ettersom blomsten modnes.

 

 

 

b_morgensonne1  Morgensonne er en snåling. Som mange andre brugmansia varierer fargen veldig, avhengig av lys og temperatur. I varmt vær blir blomstene nydelig orange, mens de er mer lys gule når det er kaldere i været. Så selv om den har blomstret flere ganger i år har ikke Morgensonne hatt orange blomster, bare gule. Det har rett og slett vært for kaldt til at fargen har kommet skikkelig fram.

 

b_angels_inspiration2

Angels Inspiration blomstrer for første gang her hos meg. Ikke voldsomt imponerende så langt, men, for all del, flotte blomster, om enn noe blekere enn jeg hadde forventet. Mulig det er de lave temperaturene som gjør utslaget her også.

 

 

 

Angels endless summer, Angels Inspiration, Herrenhauser Garten og Angels Fantasy. Alle bilder tatt nå i kveld.

Nede ved drivhuset blomstrer det også, om enn ikke så voldsomt. Mange ordinære rosa og hvite som blomstrer, samt noen nye frøplanter som står med knopper. Jeg har solgt unna noen større planter, kastet noen “puslinger” og mange står foreløpig på nåde. Det blir nok en del “edelkompost” før vinteren er jeg redd ;-)

Jeg krysser fingrene for en mild og fin vinter og en deilig, lang og varm vår, sommer og høst til neste år.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes de er nydellge alle sammen jeg da, men er spesielt svak for den rosa - den er bare SÅ nydelig!

    SvarSlett
  2. Hvor er dine Engletrompeter smukke.

    SvarSlett