mandag 30. august 2010

Brugmansia Arborea

Brugmansia arborea er en opprinnelig villart av Brugmansia. Den er den eneste Brugmansiaen som er selvbestøvende. Dermed er det lett å få frøkapsler på denne og man vet, med stor sannsynlighet at avkommet blir likt morplanten, med mindre man samtidig har hatt B.Sanguinea eller B.Vulkaniola i blomst samtidig. De kan nemlig kryssopllineres med disse. Hos meg blomstret disse i drivhuset på seinvinteren, når ingen andre Brugmansia var i blomst. Det ble dannet mange frøkapsler, som nå er modne og er høstet inn.

2010-08-30 14-07-58 - IMG_2100

Frøkapslene er eggformet og med fløyelsaktig skall. Nesten som en fersken å kjenne på. Inni kapslene ligger frøene som to små “hjernehalvdeler”, tett i tett. Selv om kapslene fortsatt var grønne, kjente jeg at de var modne når jeg klemte forsiktig på dem. De ble litt lysere i fargen og skallet gav litt etter når jeg klemte på dem. Nå ligger mengder av store, brune frø til tørk i drivhuset.

Brugmansia Arborea vokser naturlig i Andes regionen av Ecuador, Peru, nordre Chile og Bolivia. De trives i høyden hvor det er kjøligere. Hele planten er dekket av små, fine hår og de tåler både lett frost og alvorlig tørke. I motsetning til de fleste andre Brugmansia, som blomstrer med ett eller to store blomstershow i løpet av sesongen, blomstrer Arboreaen mer eller mindre konstant. Men for mye regn/vann, eller kraftig tørke over lengre perioder, kan få dem til å slippe en del blader. Årets tidvis særdeles regnvåte sommer, har ført til at mine ikke har blomstret så mye nå på seinsommeren. De har ikke likt å stå konstant våte på beina og har kastet en del blader. Håper og tror at de vil komme seg, når de snart skal inn i drivhuset, hvor de kan få tørket opp litt igjen.

Arborea er lett å kjenne igjen på de korte hvite blomstene. Hver blomst holder gjerne 5-6 dager, før den visner. Jeg synes de dufter litt vaniljeaktig. En virkelig søt Brugmansia, som er litt anderledes enn de vi vanligvis ser.

brugmansia_arborea

2 kommentarer:

  1. Så nydelige disse var. De var liksom så lubbne og gode :) Takk for at du deler all din kunnskap.

    SvarSlett
  2. Som du skjønner er jeg og dypdykker i dine sider, prøver å lære mest mulig om engletrompet. Takker for at du deler:) Hagen din må være litt av et syn:) Og denne her så jo helt nydelig ut:) Jeg krysser fortsatt fingrene for min, den har ikke fått så godt stell i vinter... har tørket og sånn, men nå vanner jeg mer jevnt og den skal få flytte opp til et lysere rom etter vinterferien:) Den har et par små skudd som jeg kan se, så det er iallefall litt liv... ellers ser den tørr ut....

    SvarSlett