torsdag 15. august 2013

Snart høst og på tide å begynne forberedelsene

Er visst veldig lenge siden jeg har oppdatert noe her nå. Det er flere grunner til det. Etter at jeg i noen år var fullstendig hekta på Brugmansia, både fra frø og stiklinger, ble jeg litt mettet og lei. Det ble liten tid til å kose seg med resten av hagen, når all ledig tid gikk med til å vanne og stelle med planter i potter og kar. Plantebeholdningen ble redusert fra over 250 Engletrompeter, i alle størrelser, til mer håndterlige +/- 50. I tillegg har jeg jo også en del andre potteplanter. Så totalt sett har jeg nok fortsatt rundt 100 planter, som skal passes med vann og gjødsel, samt bæres inn og ut hver høst og vår.

Været de par siste somrene har vært kaldt og vått. Det er ikke ultimate forhold for varmekjære Engletrompeter. Dermed har blomstringen vært dårlig og det har liksom ikke vært så mye å vise fram. Nå har jeg sluttet å så frø av Brugmansia og konsentrerer meg heller om å få fine planter utav de 15-20 forskjellige jeg allerede har og drive fram noen stiklinger for salg og bytte.

I vinter hadde jeg en aldri så liten frostkatastrofe i drivhuset, som førte til at de fleste Engletrompetene måtte starte helt på nytt når våren kom. Jeg var lenge redd for at jeg hadde mistet flere av navnesortene, men heldigvis kom de aller fleste igjen fra rota. Varmen nå i juli har gjort dem godt og jeg øyner håp om blomster på mange i løpet av sensommeren og høsten. Stadig fler deler seg nå i toppene og jeg ser små knopper. Noen få planter har allerede blomstret en stund, men foreløpig er det kun en og annen blomst, her og der. Siden plantene er forholdsvis små i år, kan jeg antakeligvis ikke se fram til noen store blomsterflor i år heller. Jeg får glede meg over de blomstene som kommer og håpe på større og bedre blomstring neste år.

Sommeren går fort og snart er det faktisk høst. Det betyr at det nå er på tide å begynne forberedelsene til vinteroppbevaringen av alle plantene som ikke tåler frost. Fuchsia, Brugmansia, Oleander, Asarina, Canna, Pelargonia, Blodbeger m.fl. må om et par måneder bæres i hus.

Hos meg skal de fleste Engletrompetene få overvintre i kjelleren i år. Jeg ser at drivhuset nok blir i kaldeste laget for dem og det koster dessuten skjorta å holde 24 kvm. drivhus frostfritt gjennom vinteren, selv med 10 mm. plater og dobbelt lag med bobleplast.
Engletrompetene kommer sent i vekst og blomstrer veldig sent, når de har overvintret i 2-5 grader. I kjelleren er det sjeldent under 10 grader. Jeg har derfor på ekstra lys, i 6-12 timer hver dag. Jeg begynner med 12 timer og reduserer gradvis ned til 6, før jeg begynner å øke "dagslengden" litt igjen fra månedskiftet januar/februar. Da begynner jeg også så smått med litt forsiktig gjødsling, når jeg vanner. I februar/mars regner jeg med å flytte plantene fra kjelleren og ned i drivhuset. Da begynner dagene å bli lengre og sola varmer litt noen timer hver dag. Straks mer overkommelig å spandere noen kilowatt for å holde temperaturen oppe da. Når plantene får noen uker i drivhuset, før de flyttes ut i frisk luft, behøver de heller ikke noe aklimatisering. Da pottes de i sine store krukker og plasseres der de skal stå. Flyttes de derimot rett fra kjeller, eller annet rom inne, må de beskyttes mot sollys de første 8-10 dagene. Hvis ikke blir bladene svidd i det sterke lyset. En skyggefull nordvegg, eller et par lag med beskyttende fiberduk, er nok til at de tåler overgangen bra.

Planter som oppbevares med lys og moderat temperatur, går aldri helt i dvale. De er i svak vekst hele vinteren og må derfor også følges opp med litt vann av og til. Viktig at de er fuktige, men absolutt ikke våte. Det beste er å vanne kun når plantene begynner å henge litt med hodet. Fordelen med slik overvintring er at plantene vokser litt og noen kommer til og med med en og annen blomst gjennom vinteren. Når våren kommer, blomstrer de vesentlig tidligere, enn planter som har stått mørkt og kaldt, slik at de har gått i dvale.

Det første jeg gjør når høsten nærmer seg, er å redusere på gjødselen. Etter 1. september gjødsler jeg ikke krukker og potter. Da skal plantene snart inn for vinterhvile og det er ikke bra om de har fått mye gjødsel den siste tiden.

I begynnelsen av oktober får vi gjerne de første frostnettene her i Vestfold. Da er det på tide å begynne forberedelsene til å ta inn alle sarte planter. De fleste tåler en frostnatt eller 3. Jeg pleier ikke ta inn mine før de begynner å bli frostbitt på bladene og værmeldingen framover viser blå grader på nettene.

Først fjerner jeg alle de store bladene og tar av evt. sideskudd og vekst som jeg ikke vil ha. Jeg beskjærer minst mulig av hovedgrenene på planter som er forholdsvis små. De som ikke har blomstret beskjærer jeg IKKE. Kun evt. sideskudd som blir fjernet på dem. De store klipper jeg tilbake, slik at de blir mer håndterlige, men også på dem begrenses beskjæringen til det mest nødvendige.


En generell regel er å IKKE klippe nedenfor den første Y-en. "Y-en" er delingen der den første knoppen kom. Se den røde ringen på bildet til venstre. Jeg vet at mange blir rådet til å beskjære planten tilbake til ca. 1/3 av total høyde. Dette er tull og jeg råder ingen til å klippe sine planter så drastisk tilbake. Rådet om 1/3 vil nok fungere i varmere områder, med lengre sesong. Hos oss er imidlertid sesongen så kort, at planter som blir beskåret så langt ned, ofte ikke rekker å vokse seg store nok til å blomstre, før vinteren igjen er her.

Planter som står i store keramikkrukker er tunge å flytte på. For å gjøre flyttejobben enklere, tar jeg som regel jordklumpen ut av potta, skaver av en del jord og setter rotklumpen i en plastsekk, eller i ei mindre plastpotte/bøtte. Plantene trenger ikke 40-50 liter jord om vinteren og mye av røttene vil uansett dø i løpet av månedene innendørs.

Før jeg bærer plantene inn, gir jeg dem en grundig dusj med hageslangen, for å få av mest mulig insekter. Spinnmidd, lus og kvitfly storkoser seg nemlig hvis de får være med inn i varmen. Ofte må jeg ta en runde eller 3 med grønnsåpevann i løpet av vinteren også. Det er nærmest umulig å unngå at noek kryp blir med inn.

En utfordring med potter som skal inn og oppbevares kjølig, er høstregnet. Det er ikke optimalt å lagre klissvåte rotklumper i en mørk og kald kjeller. Sjansen er da veldig stor for at røttene vil råtne og plantene dø, innen våren. Rotklumpen bør være fuktig, men ikke våt, når plantene tas inn. Er det veldig vått i pottene hender det at jeg fjerner en del jord og erstatter den med ny, tørr sekkejord. Den nye, tørre jorda vil da trekke ut fuktighet av rotklumpen og gjøre det hele tørrere.

Har du ikke hverken kjeller, eller vinteroppvarmet drivhus, kan plantene fint klare seg gjennom vinteren, ved vinduet på f.eks. et kjølig gjesterom, soverom, eller et annet av husets rom, hvor det ikke står på så mye varme. Stua går til nød det også, men faren for skadedyr og spinkel lengdevekst er stor, når de over tid står i 20-25 grader med dårlig lys.
Hvis plantene dine står for varmt og for mørkt gjennom vinteren, lønner det seg å "barbere" dem litt når våren kommer og det blir mer lys til plantene. De spinkle grenene som vokser gjennom vinteren, vil uansett ikke bli noe greie på, når plantene skal ut i vær og vind.

Får du plantene til å trives og værgudene gir en god sommersesong, er det ingen umulighet å få til en storslagen blomstring også på våre breddegrader. Jeg skal ikke skryte av at mine planter er som denne hvert år, men du så gøy det var, den sommeren. Bildet viser samme plante som jeg har barbert, lenger opp her.

6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Takk for gode råd, Trine. Jeg har vært mye plaget av spinnmidd om vinteren når jeg overvintrer planter i vinterhagen. ca 8-12 grader prøver vi å holde det på, men noen heftige soltimer gir sterk varmeutvikling. det er kanskje der problemet er. desuten så er nok synet også noe redusert slik at spinnmidden ikke avsløres tidlig nok.

    SvarSlett
  3. Takk for fine tips! Har sett en del ganger på denne fine bloggen. Ønsker meg Super spot. Selger du småplanter av denne typen? Jeg har kun 3 typer brugsmaniaer, men har laget flere planter.
    Jeg synes brugsmania er så fint på badet. Vil du se .. :) http://hjemmehoslisa.blogspot.no/
    Ha en fin dag!
    Hilsen Lisa

    SvarSlett
  4. Hei, jeg har i år prøvd engletrompet for første gang og er interessert i å lære litt. Stiklingen jeg kjøpte (vet ikke hvilken sort) i juni er nå nesten to meter høy med en stor og flere små knopper. Jeg har noen spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med:
    Jeg har funnet klippedyr i nye skudd og mange blad er hullspist, er det klippedyret som spiser av bladene eller spiser klippedyra den skyldige?
    Det er tett i tett med sideskudd under den første Y-en, hva skal jeg gjøre med dem?
    Hva gjør jeg med rotskudd?
    Planten har to parallelle skudd på stiklingen med ca en meter til første Y-en på begge, vil det lønne seg å beskjære den ene under Y-en for å skudd i ulik høyde og kanskje en frodigere plante?
    Lager jeg eventuelt stiklinger av beskjæringsrester?
    og tar jeg stiklingene nå på høsten?
    mvh Jannecke

    SvarSlett
  5. FLOTT plante..MEN DØDELIG GIFTIG..
    BRUKT av urbefolkninga i Asia som medisin & et middel for å komme i kontakt med GUDENE..🤓👽

    SvarSlett
  6. Flott plante. Når så du frøane?

    SvarSlett