onsdag 22. juli 2009

Blomstringen er i gang

Nå begynner det å gå seg til med blomstring på en del av Brugmansiaplantene :) Salmon perfection her hatt sine første blomster og kommer snart med flere. Maya åpnet de 10 første blomstene for et par dager siden og både den hvite og den rosa navnløse har begynt å åpne noen knopper. En av frøplantene Serendipity x Rosalie, åpnet 10 blomster i går kveld og er allerede i gang med å få god farge på blomstene. Blir spennende å se hvor mørk denne blir i år. Den var forholdsvis mørk rosa i fjor, men ting kan forandre seg etterhvert som plantene "blir voksne".

Mange av de øvrige frøplantene som ble sådd i 2007 og 2008 har små knopper og vil nok blomstre i løpet av august :)

Jeg har eksperimentert med langtidsgjødsel på alle Brugmansiaene i år. Det ser ut til å fungere rimelig greit, men jeg kunne nok gitt noe mer til noen av dem. En del gule blader tilsier at de får litt snaut med næring. Får gi litt tilskudd av flytende gjødsel, bare jeg får tid. Er litt redd for å gjødsle de som har knopper, da det KAN føre til at de kaster noen av knoppene :( Får håpe det går bra, hvis jeg doserer litt forsiktig og passer på at de ikke er tørre når jeg gjødsler.

Nå har jeg bestillt rotningsmiddel, i håp om å klare å få røtter på noen av dem som har vist seg vanskelige å rote, bl.a. Angels Fantasy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar