tirsdag 19. mai 2009

Brugmansia navnløs rosa "Trine"



Gruppe: I
Blomsterform: Enkel
Farge: Lys rosa
Blomsterstørrelse: ca. 25 cm.
Duft: Kraftig
Vekst: Moderat
Bladverk: Grønt
Insekter: Noe lus og spinnmidd.
Opprinnelse: navnløse planter
Overvintring: Lyst og kjølig eller mørkt og kjølig.

Dette er den første planten jeg har alt opp fra egne frø. Frøkapselen ble dannet på en annen rosa jeg hadde og planten er en kryssning mellom denne og den navnløse hvite jeg beskriver i et annet innlegg. Jeg har valgt å beholde den nye planten og heller kvitte meg med morplanten. Valget ble tatt siden jeg synes denne har penere og litt smalere/mer ryddig i blomsten enn morplanten. Den er også litt mer motstandsdyktig mot midd og lus, virker det som. Dessuten er det jo litt gøy å ta vare på noe man har "laget" selv.

Den blomstrer godt og er enkel å ta stiklinger av. Dette er vel den jeg har som er nærmest den typiske engletrompeten, som de fleste har sett i kataloger og blader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar