tirsdag 19. mai 2009

Brugmansia Morgensonne


Gruppe: I
Blomsterform: Enkel
Farge: Gul/orange
Blomsterstørrelse: 25-30 cm.
Duft: Kraftig
Vekst: Moderat
Bladverk: Lysere grønn
Insekter: Noe plaget med rød spinnmidd
Opprinnelse: ukjent
Overvintring: Lyst og kjølig eller mørkt og kjølig.

Brugmansia Morgensonne kjøpte jeg, som en liten stikling, på Skavkulla, sommeren 2006. Den har aldri tatt helt av her hos meg og har holdt seg på ca. meteren og blomstret moderat. Blomsterfargen varierer fra gul til nydelig orange. De første blomstene er gjerne gule, tidlig i sesongen, mens senere blomstringer blir mer orange.
Vinteren 2008/-09 har den visnet helt ned og jeg var nesten sikker på at den var død. Men nå, i mai, ser jeg at det kommer noen små skudd, helt nederst på stammen. Dermed er det håp om at den vil komme seg igjen.

Høsten 2008 forsøkte jeg å sette noen stiklinger, men den viste seg vanskelig å få til å sette røtter. Alle stiklingene råtnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar